Visie en missie

 

Op OBS De Beelen:
• leren leerlingen, leerkrachten en ouders samen te leven en samen te werken.
• kunnen kinderen, leerkrachten en ouders hun talenten ontplooien.
• leren leerlingen, leerkrachten en ouders verantwoordelijk te zijn voor het uitvoeren van hun taken.
• geven we kinderen, leerkrachten en ouders de gelegenheid zelfstandig, actief en onderzoekend bezig te zijn.
• worden leerlingen, leerkrachten en ouders gestimuleerd eigenaar te zijn van hun eigen leerproces en ontwikkeling.

De missie van de Beelen is: “Talent in ontwikkeling”. 

Net als met het ontwikkelen en vernieuwen van het onderwijs, zijn wij ook bezig met het ontwikkelen van 
de talenten van onze leerlingen. Op de Beelen werken we veel met coöperatieve werkvormen, waarbij ook de 
zelfstandigheid van de leerling aan bod komt. Leerlingen leren zelfstandig hun taken uit te voeren, waarbij ze de 
gelegenheid krijgen om actief en onderzoekend bezig te zijn. Wij werken in iedere groep met een databord, 
portfolio en door het kind geleide portfolio-gesprekken. Hierdoor wordt het kind gestimuleerd om zelf eigenaar 
te worden van zijn/haar leerdoelen en ontwikkeling. Ons onderwijs schenkt naast de belangrijke basisvaardigheden structureel aandacht aan 21 -eeuwse vaardigheden, gezond gedrag, natuur en techniek en kunst en cultuur.

Leerklimaat

Op de Beelen willen we in een veilige, uitdagende leeromgeving de kinderen zo veel mogelijk helpen tot ontplooiing van talenten te komen. Om dat te bereiken streven we ernaar om de leertijd efficiënt en effectief in te vullen en leerlingen te begeleiden om zo zelfstandig mogelijk hun taken te leren uitvoeren. Ons doel op de Beelen is dat alle leerlingen tot leren komen. Hierbij vinden wij het overdragen van kennis belangrijk. De leerkracht is belangrijk in het opbouwen van kennis bij de leerlingen. We weten hoe leren werkt en wat werkt in het leren. Zo doen wij de te leren stappen voor tijdens de instructie en besteden we tijd aan herhaling. Door nieuwe lesstof in kleine stapjes aan te bieden geven we kinderen het vertrouwen om zelfstandig aan het werk te kunnen. We maken het lesdoel waar mogelijk concreet door middel van materialen. Tot slot kijken met regelmaat terug op het leren in de school, waarbij wij het belangrijk vinden om in het team hierop te reflecteren en bij te stellen